Bästa sättet att sälja din tjänst
Hej!
Hur brukar du berätta om din tjänst? Hur reagerar folk?
Brukar du får den här reaktionen: 😐
Eller den här: 😮
Supertipset för att skapa uppmärksamhet är nämligen att sälja värdebaserat.
Det betyder: Fokusera på fördelarna med din tjänst.
Sedan kan du berätta om vad du egentligen säljer.
(På engelska heter det: ”sell benefits instead of features”.)
För sanningen är: Du säljer inte en tjänst.
Och människors köp är oftast känslodrivna.
Du säljer en lösning på ett problem som din kund har.
Och du vill att dina kunder ska känna något.
("Features tell, benefits sell")
Det är enkelt att förstå din tjänsts fördelar och vilka problem det löser.
Ställ helt enkelt frågan ”Okej, men varför köpa det då?”.
(Och bonusfrågan: Vilka känslor leder det till?)
Här kommer ett gäng exempel:
Jag är massör. Jag säljer helkroppsmassage.
Okej, men varför köpa det då? Jo:
För att du ska bli av med den där fem-dagars huvudvärken. Och känna dig lättare.
För att du ska lära känna din kropp. Och känna dig självsäker.
För att du behöver unna dig något. Och känna dig omhändertagen. 💆🏿♂️
Jag är bokförare. Jag ansvarar för den dagliga driften och kontrollen av ett företags bokföring.
Okej, men varför köpa det då? Jo:
För att du ska kunna fokusera på tillväxt och innovation, inte administration. Och känna att du har mer energi till det som är viktigast.
För att bli mer lönsam (genom att undvika onödiga ekonomiska). Och oroa dig mindre.
För att du ska kunna fatta strategiska beslut och nå långsiktiga mål. Och bli vassare inom branschen.
Jag är DJ. Jag spelar musik på din mammas 50-årsfest.
Okej, men varför köpa det då? Jo:
För att gästerna ska komma i rätt stämning i rätt tid.
För att du ska slippa lägga tid på att förbereda hackiga Spotify-listor.
För att mamma vill festa loss och dansa på bordet – bästa presenten du kan ge! 💃
Jag är UX-designer. Jag gör webbplatser användarvänliga och tilltalande.
Okej, men varför köpa det? Jo:
För att förvandla dina webbplatsbesökare till kunder – med andra ord öka inkomster!
För att du ska lära känna dina kunder bättre – och utveckla dina produkter!
För att ditt företag ska uppfylla tillgänglighetskrav – och vara inkluderande!
Hur säljer vi Worknode?
Jo, typ så här:
Worknode gör det enkelt att frilansa. Vi ger dig tryggheten och verktygen att lyckas med frilanslivet. Så att du kan leva och arbeta i linje med din dröm.
Visst låter det mer intressant än om vi bara hade sagt ”Worknode är Sveriges enklaste och tryggaste egenanställningsplattform”?
Vi ser fram emot att höra mer om vilka fördelar, lösningar och känslor du säljer.
Bolla det gärna med vår support: support@worknode.se eller 08-414 005 51!
Per Hedelin
Worknode