Tjäna mer under 2025
Hej!
Hur går det med din prissättning? Känns den okej? Skulle du vilja tjäna mer?
Att höja dina priser är ett viktigt steg för att växa som frilansare - så att ditt arbete förblir ekonomiskt hållbart.
Men att berätta om en prishöjning för kunder kan kännas konstigt och jobbigt.
Hur kommer de att reagera?
Kommer de att sluta jobba med mig?
Kommer jag att anses girig?
Så här kommer 5 tips för att höja dina priser på ett snyggt sätt:
1. Tajming
Höj dina priser när en ny period börjar – som nu i början av ett nytt år eller vid nästa kvartal. Men överraska inte dina kunder. Meddela befintliga kunder minst 30–60 dagar innan prishöjningen sker.
Till exempel:
"Hej [kund], jag vill meddela dig om att från och med [datum] kommer mina priser att höja till [X kr/h eller X kr/projekt]."
2. Betona värdet du skapar
Påminn dina kunder om vad de får genom att arbeta med dig. Fokusera på de resultat du har hjälpt dem att uppnå, fördelarna med din expertis och eventuellt nya färdigheter/certifieringar du har skaffat dig.
Till exempel:
"Under det senaste året har arbetat med [specifika prestationer/projekt]. Jag är så stolt över de resultat vi uppnått tillsammans. Jag vill passa på att berätta att jag numera är certifierad inom [ny certifiering]. Denna prisjustering återspeglar därför värdet och kvaliteten på mitt arbete. Det säkerställer att jag kan fortsätta leverera arbete av högsta kvalitet. Och fortsätta hjälpa dig att nå dina spännande mål under 2025!"
3. Betona sammanhanget – inte ursäkter
Det finns ingen anledning att överförklara prishöjningen. Och definitivt ingen anledning att be om ursäkt. Förklara istället ökningen som ett naturligt steg i din utveckling.
Till exempel:
"I takt med att mitt företag växer och utvecklas är jag fast besluten att ligga i framkant av [din bransch] och fortsätta att skapa bästa möjliga resultat för mina kunder."
4. Var redo med alternativ – om det skulle behövas
Alla kommer inte att ha råd med dina nya priser (och det är okej!). Att vara redo med alternativa, nedskalade erbjudanden som passar din kunds budget - och ditt värde - visar din flexibilitet och ditt engagemang för att arbeta med dem.
Till exempel:
"Om den här prisjusteringen inte passar dig just nu, diskuterar jag gärna alternativ som ligger i linje med dina mål och din budget."
5. Var redo att stänga en dörr eller två
För vissa kunder kanske dina nya priser inte funkar alls. Var då beredd att släppa taget om dem. Fokusera istället på att attrahera högre betalande kunder som respekterar ditt värde!
Kom ihåg: med Worknodes lönekalkylator kan du räkna ut och experimentera med hur mycket du vill få ut i lön.
Vill du bolla din prissättning? Mejla då support@worknode.se eller ring oss på 08-414 005 51. Det är många frilansare som kontaktar oss angående detta!
Hoppas du vågar nå nya ekonomiska höjder under 2025!
Per Hedelin
Worknode