Omvandla lÀsare till kunder

Hej!

Hur kÀnner du inför att skriva sÀljande texter?

đŸ€© eller 😬

Om du vill du skriva texter – allt ifrĂ„n sociala medieinlĂ€gg, annonser eller sĂ€ljmejl – som verkligen engagerar och övertygar, lĂ€s dĂ„ vidare.

HĂ€r har du nĂ„gra av de bĂ€sta skrivtipsen frĂ„n copywriting-experten Mattias Åkerberg, som hjĂ€lper företag att ”omvandla ord till pengar”.

❓ Schysst förstamening

Gör din lĂ€sare nyfiken pĂ„ att faktiskt lĂ€sa din text. SĂ„ hen kĂ€nner ”Ah, de pratar med mig!”.

Börja gĂ€rna med en frĂ„ga som Ă€r relevant och riktad till lĂ€saren. DĂ„ börjar ett samtal i deras huvud. Vad tycker du om förstameningen i detta nyhetsbrev? 😉

đŸƒâ€â™€ïž In med fler verb

MÄnga substantiv gör texter ofta tunga och stela. Verb gör att saker och ting hÀnder. Dansar, skyndar och skakar.

Och anvÀnd aktiva verb. "Vi lanserar en ny kurs" Àr starkare Àn "En ny kurs lanseras".

☝🏿 Mer fokus pĂ„ du, dig och dina

Texten ska fokusera pÄ din kund, inte dig och ditt företag. MÄnga sÀljande texter innehÄller för mycket vi, oss och vÄrt.

Vad kĂ€nns mer engagerande: ”Vi Ă€r experter pĂ„ sanering” eller ”Du fĂ„r hjĂ€lp med allt inom sanering”?

đŸ—Żïž AnvĂ€nd enklare ord – typ som du pratar

NÀr du Àr expert pÄ nÄgot Àr det lÀtt att skriva lite för högtravande. Det Àr lÀtt att tro att svÄra ord liksom imponerar och gör att du bli uppfattad som trovÀrdig och professionell.

Men det Àr faktiskt tvÀrtom! NÀr du skriver enkelt upplever lÀsaren dig som trovÀrdig och intelligent.

🚹 Avsluta med CTA

CTA stÄr för call-to-action.

Vad vill du att din lÀsare ska göra efter att ha lÀst texten? Ringa dig, kommentera pÄ ett inlÀgg eller skriva pÄ en namnlista? Var tydlig med detta!

👋 P.S.

MÄnga skummar igenom texter det första de gör. Finns det ett P.S. stannar de till dÀr.

Se till att fĂ„ med en CTA eller ditt viktigaste budskap – fast kanske lite mer lĂ€ttsamt formulerat – dĂ€r.

HÀr Àr en video med Mattias som gÄr igenom alla tipsen med hÀrliga exempel.


Vi hörs snart igen!

Per Hedelin

Worknode

P.S. Bolla allt du vill om att sĂ€lja dina tjĂ€nster med oss pĂ„ support@worknode.se eller 08-414 005 51.

NĂ€sta
NĂ€sta

Outsourcing: spara tid & öka din produktivitet